Забування та його причини

Усе, що людина запам’ятовує, з часом поступово забувається. Забу-
вання — процес, протилежний запам’ятовуванню. Забування вияв-
ляється в тому, що втрачається чіткість запам’ятованого, зменшується
його обсяг, виникають помилки у відтворенні, стає неможливим відтво-
рення і, нарешті, унеможливлюється впізнання.


Забування — функція часу. Засадовим стосовно забування є згасан-
ня тимчасових нервових зв’язків, що тривалий час не підкріплювали-
ся. Якщо здобуті знання тривалий час не використовуються і не пов-
торюються, то вони поступово забуваються. Причиною забування є
також недостатня міцність запам’ятовування. Щоб запобігти забу-
ванню, потрібно добре заучувати матеріал.
Забування залежить також від змісту діяльності, її організації та
умов, за яких вона відбувається. Причиною, що погіршує запам’ято-
вування, може бути негативна індукція, зумовлена змістом матеріалу.
Схожий, складний матеріал попереднього заняття ускладнює утво-
рення нових тимчасових нервових зв’язків, знижує ефективність за-
пам’ятовування.
Негативний вплив раніше запам’ятованого матеріалу на оволодіння
новим характеризується як проактивне (таке, що діє наперед) галь-
мування. З погляду психології недоцільно після математики вивчати
фізику чи хімію. Негативний вплив наступної діяльності на зв’язки,
вироблені в попередній діяльності, називається ретроактивним (та-
ким, що діє зворотно) гальмуванням.
Тимчасовою причиною труднощів відтворення може бути зумов-
лений ситуацією сильний імпульс пригадати, який індукує гальму-
вання. Прикладом може бути стан студента на іспиті, коли він нама-
гається одразу пригадати відповіді на запитання в білеті і через
хвилювання не може цього зробити. Гальмування знімається пере-
ключенням думки на інші об’єкти.
Забування — процес поступовий. Засадовим стосовно нього є ос-
лаблення і порушення раніше утворених умовних зв’язків. Чим менше
вони закріплені, тим швидше згасають і спричинюють забування. Як
свідчать проведені дослідження пам’яті (П. Зінченко, А. Смирнов та
ін.), швидше забувається та інформація, якій належить другорядна
роль у змісті запам’ятованого; тривалий час утримується інформація,
що несе основне смислове навантаження. Найвищі темпи забування
спостерігаються одразу після заучування матеріалу.
Для тривалого утримання в пам’яті інформації важливо з самого
початку забезпечити міцне її запам’ятовування і закріплення шляхом
повторення в перші дні після того, як її було одержано. Важлива умова
продуктивного запам’ятовування — осмисленість, розуміння того, що
є його предметом.

Реклама

Забування та його причини: Один комментарий

  1. Уведомление: Реферат — Память | UKRUBEKAZ

Отзывы

Заполните поля или щелкните по значку, чтобы оставить свой комментарий:

Логотип WordPress.com

Для комментария используется ваша учётная запись WordPress.com. Выход / Изменить )

Фотография Twitter

Для комментария используется ваша учётная запись Twitter. Выход / Изменить )

Фотография Facebook

Для комментария используется ваша учётная запись Facebook. Выход / Изменить )

Google+ photo

Для комментария используется ваша учётная запись Google+. Выход / Изменить )

Connecting to %s